Drie redenen om anders te lunchen

Wie herkent het niet, de after dinner dip na de lunch? ’s Morgens smeer je snel even een paar boterhammen om mee te nemen naar je werk. Snel klaar, makkelijk en best lekker. In de pauze verorber je je bammetjes en voor even voel je je wel weer oké. Een beetje meer voorbereiding in je lunch, levert je echter al snel meer energie op ’s middags. Drie redenen om anders te lunchen:

1. Meer energie

De traditionele Hollandse lunch met een paar boterhammen heeft meestal een vrij groot effect op je bloedsuikerspiegel. Dit hangt ook af van hoeveel je precies eet en waarmee je boterhammen belegd zijn. Des te groter de piek in je bloedsuiker, des de groter de dip erna. De koolhydraten uit je voeding breekt je lichaam af tot glucose (suikers). Als reactie daarop maakt je lichaam insuline aan om de suikers naar de lichaamscellen te brengen als brandstof. Dit proces schiet eigenlijk een beetje door, waardoor het meer insuline in het bloed aanwezig is dan glucose. Er ontstaat een dal en je krijgt binnen korte tijd weer trek. Je neemt iets waar je snel energie van krijgt en vervolgens gebeurt hetzelfde. Met een volwaardige (lunch) maaltijd blijft je bloedsuikerspiegel stabieler en daarmee ook je energieniveau.

2. Meer concentratie

Eens stabielere bloedsuikerspiegel heeft niet alleen een positieve invloed op je energieniveau. Ook is het gunstig voor o.a. je weerstand, gewicht, stemming én voor je concentratie. Als je niet binnen korte tijd na je maaltijd weer iets ‘moet’ eten, gun je je spijsverteringsstelsel de tijd om je lunch goed te verteren en belangrijke stofjes aan te maken die een positieve invloed hebben op je geheugen en ervoor zorgen dat jij je beter kunt concentreren. Het gaat hier om neurotransmitters als dopamine, noradrenaline en glutamine.

3. Minder stress

Door te lunchen met een volwaardige maaltijd voorzie je jouw lichaam van voedingsstoffen die het nodig heeft om door de dag heen goed te functioneren. Neem bijvoorbeeld het mineraal magnesium, dat te vinden is in groene bladgroenten zoals spinazie en raapstelen, maar ook in broccoli, sesamzaad (tahin) en noten. Magnesium wordt ook wel het anti-stress mineraal genoemd. De lunch leent zich er toch mooi voor om die voorraad aan te vullen.

Kortom, het loont de moeite om werk te maken van je lunch. De volgende vraag is natuurlijk waar een lekkere volwaardige lunch verder uit bestaat. Daarover schrijf in mijn eerstvolgende blog. Ook nodig ik je van harte uit aan te sluiten bij één van mijn lunch workshops.

Inspiratie nodig? Doe mee met een lunch workshop!

Elke eerste woensdag van de maand tover ik mijn eigen keuken om tot de keuken van Munt & Marjolein voor een workshop. Vorige week was dat een workshop speciaal gericht op de lunch. In een kleine groep zijn we aan de slag gegaan met lekkere en voedzame lunchgerechten. Een geslaagde ochtend, met super enthousiaste deelnemers die vol inspiratie de deur uit gingen. Voor mij smaakt dit naar meer! Daarom organiseer ik op 6 maart weer een lunch workshop. Wil jij hier ook bij zijn? Kijk voor meer info een aanmelding op mijn workshop pagina.

“Na een leuke en informatieve introductie van Marjolein over rust en energie door gezonde voeding hebben we heerlijk gekookt in de gezellig keuken van Munt & Marjolein. De gerechten waren goed voorbereid waardoor we snel en lekker op gang kwamen. Na het koken hebben we in een gezellige sfeer onze gerechten gegeten met veel verschillende smaken en super leuke combinaties. Een echte aanrader! ”  (Mieke)