Havermout ontbijt met pompoen

Een eerste recept van Munt & Marjolein! Komend jaar probeer ik elke maand een recept te plaatsen dat ik zelf graag maak en past bij Munt & Marjolein: gezond en lekker, veel groenten en pure voeding. Ik ben niet iemand die zelf recepten bedenkt en zal zeker niet wekelijks een recept posten. Wel vind ik het heel leuk allerlei recepten uit te proberen en aan te passen aan mijn smaak en visie op gezonde voeding.

Nu het nog echt winter is, vind ik het heerlijk om de dag te beginnen met een warm ontbijt. Meestal denk ik dan aan een kom havermoutpap. Afgelopen najaar kwam ik een leuke variant met pompoen tegen, toen ik ‘Het slimmedarmendieet’ van Dr Michael Mosley las. Sindsdien heb ik verschillende variaties gemaakt en is dit één van mijn favorieten voor het ontbijt.

Met pompoen en kruiden zoals kaneel en koekkruiden krijg je een heerlijk winters verwarmend ontbijt. Bovendien extra gezond, omdat je de dag op deze manier start met groenten. Pompoen bevat vitamine A (goed voor je ogen en huid ), de mineralen ijzer en selenium én goede vezels voor je darmen. De geraspte kokos erover zorgt voor een lekkere zoete smaak. Daarnaast bevat kokosrasp ook veel vezels, waardoor je bloedsuikerspiegel stabieler blijft.  

Ingredienten voor 2 personen:

  • 300 gr pompoen, gekookt en in blokjes
  • 150 ml plantaardige melk
  • 1 tl kaneel
  • 1 tl koek- of speculaaskruiden
  • snufje zout
  • +/-  100 gram havervlokken
  • Voor erover: gehakte (wal)noten en geraspte kokos.

Kokosmelk uit blik is lekker romig en vol van smaak, maar je kunt ook voor een andere variant kiezen, zoals haver- of amandelmelk.

Bereiding

  1. Doe de avond van te voren de havermoutvlokken in een kom met water, zodat de vlokken zacht worden.
  2. Verwarm de plantaardige melk met de pompoenblokjes en maak er met een pureestamper of staafmixer een romige puree van. Laat goed warm worden.
  3. Voeg de havervlokken en de kruiden toe en warm het geheel al roerend verder op.
  4. Serveer met de gehakte noten en kokosrasp.

Tip

Voor de pompoenblokjes is het handig om in één keer een grote hoeveelheid te maken en deze in te vriezen. Snijd een pompoen in blokjes en kook of stoom ze gaar. Laat de blokjes afkoelen en vries deze in porties in. Haal de avond voordat je dit recept wilt maken een portie uit de vriezer en leg het in de koelkast.

Geniet van je ontbijt!

Fotografie @veggiebekkie.com