Lauwwarme salade van gierst en zomerse bonen

Inmiddels is de zomer echt aangebroken. Tijd dus voor een lekker recept met zomerse groenten. In het groentepakket dat wij elke week krijgen zitten momenteel volop verse bonen, met name peultjes en tuinbonen. Ook de moestuinen die ik onderweg tegenkom zie ik volhangen met bonen.

Verse bonen zijn een mooie bron van eiwit. Eet je vaak of voornamelijk vegetarisch, dan is het handig om deze te combineren met een graan. Samen vormen granen en bonen namelijk een volwaardig eiwit.  Een fijn gerecht waarin granen en bonen samen gaan is deze lauwwarme salade van gierst met verse zomerse bonen

Ingrediënten voor 2 personen

  • 100 gram gierst
  • 250 gram bonen: (gedopte) tuinbonen, peultjes, sperziebonen en / of sugar snaps
  • half bosje munt
  • half bosje peterselie
  • 1 lente-ui
  • halve komkommer
  • sap van een halve citroen of een klein scheutje appelciderazijn
  • 2 eetlepels extra vierge olijfolie
  • zout & peper

Bereidingswijze

  1. Kook de gierst volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking en voeg eventueel wat bouillonpoeder of zout toe aan het kookwater. Breng even aan de kook en laat de gierst vervolgens op een lage stand in 15 minuten verder gaar worden.  Laat de gierst wat afkoelen en hussel om met olijfolie.
  2. Maak intussen de bonen schoon en kook of stoom deze gaar in max. 10 minuten (afhankelijk van welke bonen je gebruikt).
  3. Hak de munt en peterselie fijn, snijd de lente-ui in heel kleine stukjes en snijd de komkommer in stukjes.
  4. Meng de kruiden en lente-uit met het citroensap of de azijn en laat even intrekken. Voeg dit vervolgens samen met de olijfolie toe aan de gierst en meng goed door.  Voeg vervolgens de komkommer en bonen toe en breng op smaak met zout en peper.

Gierst

Gierst kom je steeds meer tegen in recepten. De kleine ronde gele korrel is een graan dat behoort tot de grassen. Gierst bevat een relatief hoog gehalte aan eiwitten en is bovendien rijk aan mineralen waaronder ijzer en magnesium. In veel recepten waarin couscous wordt gebruikt, kun je de couscous vervangen door gierst. De meeste couscous is gemaakt van tarwe en dat eten we over het algemeen al genoeg met brood en pasta. Gierst is dan een mooie vervanger en is bovendien glutenvrij.

Variatietip

Het bovenstaand gerecht is overigens ook erg lekker met (volkoren) rijst. Door te variëren in soort graan en het soort bonen heb je met dit recept een basis waarmee je veel kanten op kunt. Wij gebruiken dit gerecht als bijgerecht naast een zomerse salade of heel eenvoudig met gestoomde of kort gekookte groenten zoals broccoli.

Fotografie @veggiebekkie.com