Wat kan ik nu het beste eten voor mijn weerstand?

Deze vraag kreeg ik de afgelopen weken regelmatig via de app. Het is weer het seizoen van verkoudheid en griep. In mijn omgeving zie ik met name ouders die allerlei virusjes meepakken die de kinderen opdoen bij de kinderopvang of op school. Wat kun je dan het beste eten om je weerstand te versterken?

Groente of fruit?

Veel mensen denken als eerste aan meer fruit. Dat dacht ik voorheen ook als ik me niet fit voelde. Een paar extra sinaasappels en het komt wel goed. Nu kijk ik daar anders tegenaan. Fruit is zeker heel belangrijk, het is rijk aan vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten. Als ik de tassen vol fruit zie waar mensen mee de markt aflopen op zaterdag, zit het met het eten van fruit wel snor volgens mij. De meeste mensen eten 1 à 2 stuks op een dag en variëren daar ook nog wel in. De echte winst valt volgens mij te halen bij het eten van groente:  meer groente en vooral meer variatie in groente. Groente leveren, net als fruit, vezels, vitaminen, mineralen, antioxidanten en fytonutrienten (plantenstofjes die een rol vervullen in je lichaam). Daarmee dragen ze op verschillende manieren bij aan het opbouwen van je immuunsysteem. Wat groenten betreft grijp je echter toch al snel naar de standaardgroenten in de supermarkt. Ieder voedingsmiddels bevat weer andere waardevolle stoffen. Door meer te variëren in groente, krijg je meer verschillende voedingsstoffen binnen en dat is belangrijk voor een sterk immuunsysteem.

Varieer in groente

Wat mij zelf veel heeft geholpen om meer te variëren in groente, is het kopen van seizoensgroenten. Denk daarbij nu aan groene kool, bieten, koolraap, pastinaak, knolselderij, spruiten, boerenkool en winterpostelein. Al deze groenten zitten vol met heel veel verschillende voedingsstoffen. Seizoensgroenten vind je op de markt, de natuurwinkel en bij boerderijen in de buurt. Om tijd te besparen kan een abonnement op een wekelijks groentepakket handig zijn. Zelf heb ik daardoor kennis gemaakt met groente die ik daarvoor echt niet at, denk aan aardpeer en wortelpeterselie.

Vervolgens krijg ik vaak de vraag: wat maak je daar dan mee? We hebben allemaal wel een of meer gerechten die wekelijks op tafel staan. Je kunt dan ook eenvoudig beginnen door een voor jou onbekende groente te verwerken in één van jouw ‘standaard gerechten’. Zo doe ik zelf graag koolraap en / of spruitjes in een curry; en pastinaak, aardpeer of wortelpeterselie door de stamppot (in plaats van een deel van de aardappelen). Soep biedt ook een uitkomst. Er zijn maar weinig groenten waar je geen soep van kunt maken.

Wat nog meer?

Zoals ik in mijn vorige blog beschreef, spelen je darmen een hele belangrijke rol in je weerstand. Naast vezels voor een sterk microbioom is het ook van belang om goed te zorgen voor je darmslijmvlies. De slijmvliezen lopen van mond tot kont en vormen een belangrijke barrière voor ongewenste indringers in je lichaam.  Zo’n 80% van de slijmvliezen bevindt zich in de darmen. Belangrijke bouwstoffen voor het darmslijmvlies zijn eiwitten, onverzadigde vetten en diverse vitaminen (vitamine A, C, D, B11 en B12) en mineralen (zink, magnesium).

Wil jij jouw weerstand opbouwen?

Je weerstand bouw je dus echt goed op met een voedingspatroon dat zoveel mogelijk bestaat uit onbewerkte, natuurlijke voeding. Dat levert de bouwstoffen om je immuunsysteem goed te laten functioneren. Je bent minder vatbaar voor virusjes en hebt zelf een middel in handen om jouw weerstand blijvend te ondersteunen.

Wil jij jouw weerstand opbouwen en kun je daar hulp bij gebruiken? Je bent welkom voor een vrijblijvend persoonlijk adviesgesprek. Dan bespreken we samen waar je nu staat en bekijken we of ik jou daarin kan helpen.